2008.07.27. 21:17
A papbácsi beszél falvainkról - az UH írása
Neked adom ezt a helyet, menj itt a vágáson keresztül, s ez lesz a te földed, mondta az öreg legnagyobbik fiának, mutatva a mai Vágásra. Aztán folytatta a középső fiú felé fordulva: neked adom azt a helyet, ahova ezt a követ dobni fogom, és eldobta a követ, melynek helyén Dobó lett. A legkisebb fiúnak azt mondta, te menj bé, tova a völgybe, s ebből lett Béta a későbbiekben. Így szól az eredetmonda, mely Béta-Dobó-Vágás nevét, kialakulását magyarázza. Segesvár irányából közelítve a Bögöz végében kitérő út visz ezekbe a falvakba, melyeknek központja Vágás.
Béta és Vágás között most új aszfalt feszül az úton, Dobó bejáratáig döccenés nélkül közlekedünk, csak éppen a szélességgel van gond, majdnem be is borulunk az árokba, amikor egy hanyagul lavírozó áruszállító kis híján leszorít az úttestről. Távolabb az útpadkát már töltik fel kaviccsal a munkások, tehát van remény arra, hogy nem lesz baleset az ilyen helyzetekből. Napsütés fogad a vágási plébánián. Nem vagyunk bejelentkezve, de T. Bartos Károly plébános olyan kedvesen és készségesen tessékel be, hogy meg is jegyezzük magunknak: ez igen, ez vendéglátás! A falu gyakorlatilag összenőtt Dobóval. A „főút” elején megkérdeztünk járókelőket, merre van Vágás, mire mondták, hogy itt mindjárt, néhány méter. És tényleg, száz lépésnyire már a vágási katolikus templom előtt találtuk magunkat. A plébánia és a templom kapuja tárva-nyitva állt. A napfoltos, árnyékszabdalta, zöld udvaron egy autó is nyitott ajtókkal, dobozokkal megpakolva rostokolt, de a plébánia előszobája is dobozokkal volt tele: a plébános költözik!
Vágási bioéletmód
Mielőtt a költözést magyaráznám, lássuk, hogyan mutatja be egyházközségét, a falut, az embereket az Isten szolgálatát teljesítő férfi. Humor fűszerezi a beszélgetést. Rögtön azzal kezdjük, hogy Béta-Dobó-Vágás, ott terem az áldás! – nem véletlenül született ez a rigmus, a plébános is azt mondja, ezt a térséget elkerüli a baj, sőt az egykor itt élő szerzetesrend áldozatvállalásából is fakadhat (erről később) – Annyi sok jó történetet ismerek, hogy arra gondoltam, egyszer leírom, könyvbe foglalom. A három falu egy egyházközségnek számít, olyan alapon is, hogy egy medencében vallásilag összetartozik. Zömében katolikusok lakják, de találunk néhány reformátust és pár unitáriust is. Valamikor Vágás nagy falunak számított, de a kollektivizálás idején-után sokan elmentek a faluból. Régen sokgyermekes családok lakták, tíz-tizenkét gyermek is született, de nem volt elég föld. A fiatalok meg azért költöztek el, mert nem bírták a kollektívmunkát, magyarázza Bartos Károly – a várost vagy Felsőboldogfalvát választották. Pontosan a költözések miatt változott meg a falu helyzete, elöregedett (Dobó viszont feléledt). Vágás legidősebb embere 98 éves, soha nem járt orvosnál. Ez a szerencsés nem más mint Cimbalmos, azaz Lázár Irén néni. A plébános meg is szakítja a beszélgetést azzal, hogy a faluban gyakoriak a ragadványnevek, Irén néni azért Cimbalmos, mert a férje cimbalmon játszott. Olyan összhangban éltek ketten, mondja, hogy mielőtt este lefeküdtek volna, a családfő cimbalmozott még egy kicsit. Szalmakalapokat készítettek itt a kézművességgel foglalkozó családok, sokan éltek ebből, és ma is van olyan család, amely kalapokat készít, kiállításokra, vásárokra hordozza a portékát, kölni, budapesti napokra is eljutottak. Nagyon sokan viszont a majorkodásból éltek, az állattartás mindmáig jellemző a falura. Juhokat, teheneket tartanak. Szeretem is itt, jegyzi meg a plébános, mert bioéletformát lehet folytatni. Dobó időközben például sokat „fiatalodott”, tíz év alatt csupán három család vándorolt el, ehelyett viszont sokan térnek vissza, házat építenek, vállalkozásba kezdenek. A három falu lélekszáma 1200 körül van, Vágásban 335-en élnek. A dobói és vágási embereknek közös templomuk van, a vágási katolikus templomba járnak misére. Az összenőtt falu érdekessége, hogy bár a plébánia és a kántori lak egymás mellett helyezkedik el, a kántori dobói háznak számít, a plébánia vágásinak.
Egy kolostor kövei a kertben
A reformáció idején – mondja Bartos Károly – a dobóiak nagy része áttért református vallásra, vitték a templomot, a katolikus hívőknek maradt a vágási templom. A mai vágási templom 1846-ban épült, előtte viszont a fogolykiváltó szerzetesrendnek – trinitárius rend – létezett a templom és plébánia területén, illetve mögött egy kolostora, ami állítólag öszedőlt, az alapból találni még köveket a plébánia kertjében. A rend arról volt nevezetes, hogy a török időkben a fogságba esett székelyeket kiváltották pénzen, vagy maguk töltötték le a fogságidőt. A templom egyik oldalán található óriási cserefák ebből az időből valók, körülbelül négyszázévesek. Az áldozatkészségnek köszönhetően, a császár jóvoltából, berendezését, formáját is tekintve a farkaslaki templomhoz hasonlóan épült fel a vágási. Jelenleg egyedi Erdélyben, hogy Szent Ilona a védőszentje, Dunaújvárosban van ilyen, valamint az ortodoxoknál jellemző. Ezekben a falvakban láthatóan fontos a családi élet, az összetartozás megélése, kinyilvánítása. A rokonok is, ha veszekszenek, mások előtt megvédik egymást, magyarázza a plébános. Sokszor bosszankodtam is, jegyzi meg, s mondtam, hogy döntsék el, az igazsághoz vagy a rokonizmushoz tartják magukat. Erre elneveti magát a pap, de rögtön komoly dologgal folytatjuk, éspedig a születések-elhalálozások számának megvitatásával. Volt olyan év, hogy Vágásban egy gyermek sem született, mostanában évente 3–4 kisded születését jegyzik. Az elhalálozás tekintetében tavaly többet temettek, mint amennyit kereszteltek (a három faluban tavaly 25-en hunytak el, és 16 gyermeket kereszteltek). Idén pedig mostanáig volt tíz keresztelő és kilenc temetés.
Nem szégyen a nagycsalád
A házasok programja keretében úgy látom – világított a jelenlegi helyzetre Bartos Károly –, visszatért az emberekbe a remény, hogy a jó házasságban lelkileg egészségesebben fejlődnek a gyermekek. Most a harmadik, negyedik, sőt hatodik gyermeket is vállalják, nem véletlen jövevények, hanem tudatos „tervezés” gyümölcsei. Nem szégyen már a nagycsalád. A házasok programja 2004-től létezik, abban áll, hogy hétvégéken beszélgetéseken vesznek részt a házaspárok, akik az egymás közti párbeszédet, a szerelem esetleges újrakezdését, önmaguk felvállalását, egymás meghallgatását, a szexualitás kérdését, a gyermek iránti felelősség témakörét járják körül, illetve tanulják. Nem kell kiteregetni mindenki elé problémáikat, mondja a katolikus pap, de megvitathatják azt, ami őket foglalkoztatja, megoszthatják másokkal gondjaikat. Amerikai mintára indult el, és egyféle problémamegelőzésként indítottuk útjára – magyarázza. Az ötlet egyébként egy zetelaki, Ince Béni nevezetű paptól származik, és úgy kerültem vele kapcsolatba, hogy szerettem volna tenni valamit a családokért. Ismert tény, hogy a férfiak nem szeretnek Bibliát olvasni, itt viszont nem is ezt várjuk tőlük, de mégis lelkiséggel töltjük meg az együttlétet.
I–VIII. osztály működik a faluban, óvodával is rendelkeznek. Kezdték újból értékelni a tanulást a helybéliek. 25 év alatt egy értelmiségi került ki a faluból, akiből pap lett, hét éve viszont 8 egyetemistájuk, főiskolásuk van. Ausztráliából ösztöndíjat szerzett a plébános, ahonnan egy jó magyar ember, ahogy ő fogalmazott, minden évben pénzt küld, ebből eddig 45 gyermek tanulhatott, sőt a városba buszozókat is segítették. Vannak Magyarországon tanuló gyermekek, akik a juttatás segítségével tanulhatnak külföldön. Visszatérve a faluban való taníttatáshoz, korábban az a gúnynév volt ismeretes, hogy Dobó sötét, csöpü Vágás, selyem Béta – az emberek képességeire vonatkozott, de cserélgették is a jelzőket, pl. csemer vagy mazlag Vágás –, és valóban „büntetőhelynek” számított az itt tanulás. Olyan is előfordult, még húsz évvel ezelőtt is, hogy a szülők nem járatták iskolába a gyermeket, hadd legyen belőle pásztor, pakulár. Mindhárom faluban van iskola, Vágásban saját tanítójuk van a falusiaknak, Szabó Emese személyében, de vannak pedagógusok, akik kijárnak tanítani, egy udvarhelyi tanár pedig, Szőcs Andor egyenest kiköltözött, sőt ő a megbízott igazgató is.
Költözik a plébános!
Beszéljünk a költözésről tehát! A háromszéki, 43 éves Bartos Károly tíz éve szolgál Vágásban, most viszont, jövő héten kedden Gyergyószentmiklósra, egy új plébániára, épülő közösséghez kerül. A dobozokban a plébános ingóságai vannak, erre nem volt nehéz rájönnünk. Vegyes érzelmekkel távozik. Három évvel ezelőtt elkívánkozott, mondja, mert vannak jó és vannak kellemetlen dolgok is itt, ami miatt így érzett. A közömbösség zavarja, azonban amikor felszentelték, fogadalmat tett, hogy ahova a püspök küldi, oda megy. Rá merem bízni magam a gondviselésre, fogalmaz. Nehéz a barátoktól megválni, sok ember ugyanis nem a papot, hanem az embert, a barátot látta bennem, mondta Bartos Károly. Az őszinte emberekkel bensőséges lett a kapcsolatom, most ettől el kell szakadnom, tette hozzá.
Szólj hozzá!
Címkék: papbácsi
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.